Dinsdag 23 Juli 2013
Het zonnetje wekt ons al vroeg. Opnieuw een zomerse dag. Vandaag willen wij het ankeralarm dat Adri heeft ontwikkeld in de praktijk gaan uitproberen. Het meer voor de stad Röbel lijkt ons een ideale plaats. Rustig meer met een zanderige bodem. Wij varen naar de overkant van het meer en laten het anker vieren. Het is lastig in te schatten wanneer het anker in de grond steekt. De regel is driemaal de diepte van het water aan ankerketting laten zakken maar de ketting heeft geen markering. Daarna moet je langzaam achteruit varen totdat de ketting schuin naar voren steekt. Maar als de motor uit staat hangt de ketting recht onder het schip. Maar er staat ook bijna geen wind. Wij zetten het anker alarm aan met een bewaakt gebied van 40 meter en nemen zelf een verfrissende duik naast de boot. Adri combineert het nuttige met het aangename door met een borstel de waterlijn te boenen. Dat knapt weer goed op. Ik schroef de rechter grijpreling los om te schuren.

‘s Middags om 15.00 uur ga ik met de bijboot Tess uit laten. Wij doen haar het zwemvest aan en Adri geeft haar vanaf de boot aan mij in de bijboot. Het valt niet helemaal mee om een goed plekje langs het meer te vinden waar ik kan aanleggen om Tess uit te laten. Veel is privé terrein of rietkraag. Het wordt de kade waar de jachthaven aan ligt waar wij overnacht hebben. Officieel mag je er niet aanmeren maar ik neem het risico. Terug op de boot duiken wij nog een keer in het water om weer wat af te koelen. Adri vindt dat de boot een beetje naar voren overhelt. Nu het waterlijntje zo schoon is kun je het goed zien. Hij gaat eens even in de motorruimte kijken of we veel bilge water hebben. Een uitroep doet mij ook naar de motorruimte snellen. We hebben heel veel bilge water in de motorruimte staan. De boot lijkt wel te zinken. Adri ziet ook waar het vandaan komt. De schroefas van de stuurboord motor druppelt. De gland moet worden aangedraaid maar zit op een moeilijk bereikbare plaats voor Adri. Ik kruip half over de motor heen en draai de moeren van de gland aan tot dat het druppen stopt. ‘s Avonds als het donker is pompen wij de motorruimte weer leeg. Het is schoon water maar uit de motorruimte kan het een beetje vet bevatten.
