Donderdag 21 april
Gisterenavond had ik nog een was aangezet en opgehangen. Vanmorgen was het droog en ik heb de goede stroomvoorziening nog even gebruikt om de strijk weg te werken. Om 10.22 uur vertrekken wij uit de jachthaven en varen de Lek op tegenover de vesting Nieuwpoort.

We varen 21 kilometer tegenstroom tot aan Vreeswijk. Het matrixbord bij de ingang van de sluizen geeft geen drempelhoogte aan. Het is echter nog hoog water dus de drempel zal geen problemen opleveren voor ons. We varen meteen de tweede kolk in en maken vast voor een schutting naar de Merwedekanaal benoorden de Lek. De sluismeester vertelt ons dat de drempel op dit moment op de 2,52 meter zit. Geen probleem dus. We schutten redelijk snel deze reis. Dat is wel eens anders geweest.



We varen door Vreeswijk, Nieuwegein en Jutphaas naar de tweede sluis in het Merwedekanaal. Daar verlaat een politieboot eerst de sluis voor wij kunnen invaren voor een schutting naar beneden naar het Amsterdam Rijn Kanaal. We laten twee beroepsboten voorgaan voor wij kunnen invoegen. Het Amsterdam Rijn Kanaal is één van de drukste vaarwegen van Nederland. Daarbij is het water, door de damwand beschoeiing, erg woelig. De golven die de beroepsschepen veroorzaken botsen tegen de oevers en komen weer terug. Daardoor is het water lang onrustig. De schepen varen stevig door.


Na 10 kilometer moeten wij bij Maarssen onder een vaste brug door van 3,75 meter hoog en 6,5 meter breed. De hoogte van de boot is met gestreken mast ongeveer 3.60 meter en we zijn 4,5 meter breed. Dat past normaal gesproken maar bij een stevige deining kunnen wij toch zo maar een halve meter hoger worden. We hebben dus een rustig moment nodig. Gelukkig gaat alles weer goed en varen wij even later de Vecht op bij Maarssen. Het is drie uur als wij aanmeren bij een parkje in Maarssen. Ik doe nog even boodschappen voor het avondeten. Om acht uur ’s avonds komt er iemand het liggeld afrekenen. Dat was de vorige keer dat we hier waren € 0,50 per strekkende meter en is nu € 0,75. Daar staat tegenover dat de Vecht wel helemaal uitgebaggerd is en op diepte gebracht. Vervuilde bagger is verwijderd. Dit is goed voor de kwaliteit van het water voor de waterplanten en dieren en uiteindelijk ook voor de watertoerist. Betere bevaarbaarheid van een nog mooiere Vecht.