Maandag 31 maart zetten wij de werkzaamheden aan boord weer voort. De laatste stukjes schuurwerk worden uitgevoerd. Een paar naadjes die nog openstaan worden opnieuw gevuld met epoxy.
Dashboard en electra
Boris houdt zich bezig met de aansluiting van de walstroom. Hij maakt ook een profieltje op de rand van de voormalige gasbun, zodat deze niet mee zo scherp is. Samen met Adri wordt er een nieuw slot voor de voordeur uitgezocht. Dit moet van koper zijn omdat ijzer heel snel oxideert aan boord. Er is in alle jaren die De Bahama’s rondvaart best het een en ander toegevoegd, aangepast, verwijderd en vernieuwd aan de elektrische installatie. Hierdoor is er best veel loze bekabeling blijven zitten. Waar we bij kunnen en van weten dat het geen functie heeft verwijderen we. Ook zoeken we uit hoe het zit met de laadkabels die vanaf de dynamo de accu’s moeten volpompen. Het blijkt dat er één kabel te dun is. Hierdoor ontstaat, om het zo maar te zeggen, een flessenhals waar de stroom niet makkelijk door kan. Deze gaan we vervangen voor een dikkere. Het blijkt ook dat de v-snaar op de motor een te klein raakvlak heeft op de poelie van de dynamo. Dit wordt ook aangepast zodat slippen van de v-snaar niet meer kan. Tenslotte gaan we een meetdraad aanleggen van de dynamo naar de accu’s zodat de dynamo “weet” wanneer de accu’s vol zijn.
De achterbank
De rugleuning van de achterbank wordt verder op maat gemaakt. Het dek wordt ingefreesd voor de bevestiging op het achterdek. We bespreken de zithoogte en de schuinte om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. De afdekplaat voor onder de davits wordt gepast.
Salonopbouw
De laatste opvulstukken worden afgestoken en glad geschuurd. Met de ronddraaiende schuurmachine gaat Fred nog een keer langs de salonopbouw. Ik kom er achteraan om de ronde schuurkrasjes weg te schuren met korrel 60, met de nerf mee schurend. Het gaat redelijk vlot. ‘s Middags smeren wij een oplosmiddel op het blanke hout om goed te kunnen zien of er nog schuurstrepen in het hout zitten. Het valt alles mee. De opbouw is klaar om in de epoxy te zetten.
Klusjes
De randen van de ankerkist en het dekluik van de voorhut zijn aangetast door roest. Ik maak het schoon. Krab het roest weg en schuur het glad. Met ‘Hammerite’ zet ik er een nieuwe beschermlaag overheen. De luiken zijn aan de onderzijde van waterhechthout. Ze zijn aangetast door vocht en rotten op de hoeken en zijkanten. Wij halen de luiken eruit. Peter neemt ze mee naar de werkplaats waar de randen er af worden gehaald en vervangen door massief hout. Daardoor zullen ze beter bestand zijn tegen de inwerking van het vocht.


Dat is zeker een hele ingreep , maar je krijgt er wel weer bijna een nieuwe boot mee
Zeker als je er zo op wil gaan wonen,
Veel succes ermee ,we horen of lezen het wel wanneer hij klaar is
Groetjes
Karel en Anneke