Donderdag 12 april 2012, Huizen – Bunschoten/Spakenburg
Het water is spiegelglad vanmorgen. Een “platte plas” zoals wij het noemen. Het zonnetje doet zijn best naar het is nog wat mistig als wij om 10.00 uur Huizen uitvaren. Onder de Stichtse brug door komen wij op het Eemmeer. Al snel bereiken wij scheidingston NKN42, waar wij bakboord de geul naar Bunschoten-Spakenburg invaren. Om 11.20 uur meren wij stuurboord aan bij de pier van Spakenburg. Het tarief is € 19,50 voor de overnachting en € 1,50 voor de elektriciteit. We hebben hier 16 Amp. tot onze beschikking. Als Adri de inhoud van de accu’s controleert op het paneel merkt hij dat ze niet opgeladen zijn door de draaiende motoren. Hij denkt aan een zekering die misschien is gesprongen. Samen breken wij het bed in de achterhut open om te kijken of dat het probleem is. Onder het bed bevinden zich de accu’s met een zekering in de buurt. Na demontage blijkt deze echter nog heel te zijn. In de motorruimte ontdekt Adri echter dat de dynamo van de stuurboordmotor uitzonderlijk heet is met wat gruis eronder van de V-snaar. Het lijkt erop dat de dynamo is doorgebrand. Na overleg met Fred Bulk besluiten wij om te proberen het met plaatselijke hulp op te lossen. De hele middag lopen wij van ‘hot naar her’ zonder wat op te schieten. Fred biedt aan om aan het einde van de middag de dynamo eruit te komen sleutelen. Het is bijna 19.00 uur als hij klaar is. Hij brengt de dynamo de volgende dag in Leiden bij een bedrijf voor een revisie. Als het meezit kan hij gelijk doorkomen vanuit Amsterdam om de gereviseerde dynamo weer te monteren.

De haven van Spakenburg loopt uit in een museumhaven met een rijke variatie aan historische vissersboten. Op de scheepswerf wordt druk gewerkt aan het herstel van een aantal boten. Aan de badboordzijde van de invaart wordt een nieuwe havenkom gegraven om extra ruimte te bieden aan de watersporttoerist.

