Vrijdag 10 juli 2015
Om half tien is het havenkantoor weer open en kunnen wij de vuilnis wegbrengen. Daarna maken wij los en varen stuurboord door de openstaande ‘Kasteelsluis’ via het achterdok naar het handelsdok. Hier liggen een aantal voor de vracht afgedankte spitsen aangemeerd. Ze worden als woonboot gebruikt of verbouwd. De Bataviabrug voor voetgangers aan het einde van het handelsdok staat niet in het nieuwe kaartenboek aangegeven. Aan de peilschaal naast de brug is te zien dat de brug niet hoog genoeg is om onder door te varen. We roepen de bediening op en krijgen antwoord van de Tolhuissluis. Hij gaat voor een bediening zorgen. We wachten af en even later zien wij dat de staanders van de brug omhoog gaan en zo het brugdek in zijn geheel opheffen. De voetgangers kunnen nog gewoon gebruik maken van de brug. Zo’n brug hebben wij in Nederland niet eerder meegemaakt. Daar moet je voor naar België. We vroegen ons als nuchtere Nederlanders wel af waarom de brug niet meteen zo hoog is gemaakt als hij nu wordt geheven. Ongetwijfeld hebben de Belgen hier een plausibele reden voor.

De Tolhuissluis opent zich even later voor ons. Het is een oude sluis die wordt bediend vanuit het sluiswachtershuisje. We gaan 1,2 meter omhoog en varen via het verbindingskanaal en de Brugsevaart naar het kanaal Gent-Oostende. Het is een mooi breed vaarwater met een degelijke beschoeiing. Als we de sluis Evergem in de Ringvaart om Gent passeren komen er juist een drietal beroepsschepen uitvaren. We blijven ze voor op het kanaal wat verder vrij rustig is met de scheepvaart. Bij Oostkamp moeten we voor een brugopening wachten omdat de brug net open is geweest en de brugwachter wat boten gezamenlijk wil doorlaten. We wachten tot er een beroepsschip komt aanvaren en sluiten ons aan achter de beroepsschipper aan door de brugopening. De haven van V.V.W. Jachtclub Flandria ligt aan de rand van het oude centrum van Brugge in een invaart zuidelijk van Brugge voor dat je de ringvaart opgaat.
Wij waren in Gent tot de ontdekking gekomen dat de opladers van onze elektrische vouwfietsen verdwenen waren. In Antwerpen hadden we ze voor het laatst gebruikt. Ze zijn in Antwerpen of in Dendermonde gestolen. Wat zou een ander er mee kunnen? Waarschijnlijk niets en is het gewoon baldadigheid. We hadden contact opgenomen met de leverancier; e-4motion uit Benthuizen en deze was bereid twee nieuwe opladers naar Jachthaven Flandria in Brugge te sturen. Donderdag vanuit Nederland verzonden en op vrijdag bezorgd bij de jachthaven. Het was al aangekomen hoorden wij toen wij achter in de haven aanmeerden. De steiger is smal maar redelijk stabiel. We hebben geboekt tot maandag en betalen € 17,- per nacht inclusief stroom. Nadat wij betaald hadden hoorden wij dat we wel wat last konden hebben van het ‘Cactusfestival’ wat vrijdag, zaterdag en zondag plaats zou vinden op het terrein achter de haven. Een muziekfestival wat iedere dag tot 1.00 uur door ging.
Ik ben nog even de boodschappen voor het weekend gaan halen, zodat we zaterdag de tijd hebben om Brugge te bekijken. ’s Avonds na het eten zoeken we nog een versnapering in het centrum van Brugge.