Dinsdag 17 mei
Vandaag starten we de dag met een inspectie. We controleren een aantal dingen aan boord. Het oliepeil van de beide motoren wordt gecontroleerd. We kijken de V-snaren na of ze nog strak staan en of er geen slijtage is. Soms kijken we de wierpotten na. Het koelwater voor de uitlaten gaat via de wierpotten naar de uitlaten en wordt gefilterd in de wierpotten. Als we veel waterplanten of vuil hebben gehad onderweg dan kan dat de wierpotten verstoppen. Maar op dit moment zijn er nog niet veel waterplanten dus daar hebben we geen last van. De waterpompen voor de koeling van de motoren worden gecontroleerd op lekkage. De vetpotten voor de schroefassen moeten na elke vaart worden aangedraaid. Verder controleren wij de bilge of er water in staat. De bilge is het midden van de bodem van het schip waar in de winter altijd wel wat condens water in staat. Nu hebben we praktisch geen condens dus als er water in de bilge staat komt dit ergens anders van. Het water wat we vandaag vinden is verwaarloosbaar weinig. Met een stukje keukenpapier kunnen we het opnemen. Waarschijnlijk nog een restant condenswater.
Maar bij het controleren van het oliepeil van de stuurboordmotor doet Adri een ontdekking. De voorste motorsteun rechts is gebroken. Hier moet wat aan gedaan worden en het liefst meteen. We hebben geen onregelmatigheden gehoord bij de laatste vaart ook geen knal van het breken of iets dergelijks.

Adri belt de havenmeester om bij hem advies in te winnen. Hij geeft ons de naam Brouwer door met een telefoonnummer. Als wij contact opnemen geeft hij te kennen geen tijd te hebben omdat hij met een groot project bezig is. Hij verwijst ons naar Watersportwinkel Post. Adri besluit om er even heen te lopen maar kan de hele winkel niet vinden. Bij een verfhandel wordt hij doorverwezen naar de Scheepswerf en Machinefabriek Hoekman waar hij moet vragen naar een Leendert. Dat is weer helemaal aan de andere kant van de haven bij het bedrijvengedeelte. Bij de machinefabriek krijgt hij te horen dat Leendert op de Solution zit op de kop van de kade. Uiteindelijk had Adri alle uithoeken van de haven van Urk gezien toen hij Leendert te pakken kreeg. Die beloofde om een monteur langs te sturen. Het kon waarschijnlijk wel even gelast worden. Vlak voor de middag kwam Pieter langs. Een vriendelijke jongeman in blauwe overal. Hij heeft de motorsteun er uit gesleuteld en meegenomen naar de werkplaats. Daar heeft hij de breuk v-vormig ingeslepen en rondom gelast. De oorzaak van de breuk is vermoedelijk het trillen van de koelwaterpomp tegen de motorsteun geweest. Als er een wat langere snaar opgezet wordt dan komt er wat meer afstand tussen de waterpomp en de motorsteun.

Pieter heeft een nieuwe snaar voor de aandrijving van de waterpomp besteld en zal hem er de volgende ochtend opgezetten. We boeken nog een extra overnachting bij de havenmeester als hij om vier uur langs komt. We moeten nog even op de nieuwe snaar voor de waterpomp wachten.
’s Avonds belt Ruud op of wij het leuk vinden als hij woensdag samen met Conny even een bakkie komt doen op Urk. Tegen zo’n aangename verrassing hebben wij geen bezwaar. We spreken af dat zij er tussen half elf en elf uur zullen zijn.