Donderdag 7 juni 2012

Afbeelding Urk
Haveningang Urk

Vanmorgen ben ik op de zeedijk richting Ketelbrug gaan rennen. Het runmusic programma is nu 9 minuten rennen 1 minuut wandelen en dat 3 maal. De eerste 9 minuten gingen goed en de minuut wandelen was ook geen probleem. Maar toen was er wat los gelopen wat er uit moest en wel meteen. Ik om mij heen gekeken naar een beschut plekje, maar vanaf het water tegen de dijk aan ben je natuurlijk van verre zichtbaar. Toen maar over de dijk heen geklommen. Aan de landzijde stond er een prikkeldraad met hoge brandnetels erachter. Dit bood voldoende beschutting om even van de broek te gaan. Wat een opluchting. Kon de rest van het programma op het gemak aan. Terug op de boot na het ontbijt gedouched en vervolgend de watertank weer afgevuld. Gelijk ook even een stofzuiger door de boot gehaald.
De weersvoorspellingen zijn niet zo goed. Ze voorspellen nog al wat wind op het IJsselmeer. Onze bestemming is vandaag Blokzijl. Wij vertrekken met een krachtje 3 en varen richting Ketelbrug. Het valt eigenlijk alles mee. De zon schijnt er zelfs nog bij. Op het Ketelmeer houden wij de Marina Schokkerstrand aan voor de ingang van het Ramsdiep. Daar lezen wij op een lichtkrant dat de Balgstuw bij de Ramsdiepbrug halverwege is gestremd voor alle verkeer. Het licht bij de ingang van het kanaal staat ook op dubbel rood. Vooruit hadden wij al op het internet gekeken of wij een stremming konden verwachten op het Ramsdiep maar daar stond een datum bij in de toekomst, dus wij waren in verwarring gebracht en vroegen ons af of deze melding ook voor ons van betekenis was. Op internet gezocht naar de scheepsvaartberichten. Ik vond er ook een telefoonnummer dat je kon bellen voor informatie. Daar kreeg ik het telefoonnummer van de Ramsdiepbrug. Dit gedraaid en daar kregen wij de bevestiging van ons vermoeden dat de brug gestremd was voor alle verkeer tot a.s. zondag. Wij moesten een alternatieve route nemen. De brugwachter stelde voor om via de Gelderse IJssel bij Kampen het Ganzendiep te nemen en zo op het Zwarte Water uit te komen. Er zat niets anders op. De kaarten erbij gepakt. Adri het roer omgegooid. Over het Ketelmeer naar de monding van de Gelderse IJssel gevaren. Toen hadden wij een nieuw dilemma. Wij hadden twee kaarten waar het Ganzendiep op aangegeven stond. Op één kaart stond bij de diepte 1 tot 1,5 meter diep en op de andere kaart stond 1,8 tot 2,5 meter diep. Welke kaart konden wij vertrouwen? In de wateralmanak stond onder het kopje van het Ganzendiep dat de maximale toegestane diepgang 1 meter was. Weer in de telefoon geklommen en de waterbeheerder van Rijkswaterstaat gebeld. Deze gaf ook door dat het waterpeil op dit moment zo’n 1,2 meter was. Onze boot steekt 1,45 meter diep. Dit was dus geen optie voor ons. Wij moesten nog verder om varen. Verder de Gelderse IJssel op naar Zwolle. Daar zijn we het Zwolle-IJsselkanaal op gevaren. Bij de Spooldersluis geschut samen met nog drie andere jachtjes. Na Zwolle kom je op het Zwarte Water. Bij Hasselt zijn we gestopt. Het was inmiddels 15.30 uur en we waren het zat. Aan de kade van Gemeente Zwartewaterland lag één oud sleepbootje. Voor ons was er voldoende plek om aan te meren. Op dit plekje ben je bijna direct in het centrum van Hasselt. Voor de jachthavens moet je eerst een stuk voorbij Hasselt varen en dan een inham in en weer terug naar de stad. Op een bord stond dat het havengeld moest worden voldaan bij het plaatselijke VVV. Toen wij dit met moeite hadden gevonden vertelde zij echter dat de havenmeester langs zou komen. We hebben gelijk maar weer een rondje in de stad gelopen. Leuk oud stadje maar weinig gelegenheid om de hond uit te laten en op de plekken waar dan wat gras groeide stonden borden met verboden voor honden er op.
De jonge man die ’s avonds het liggeld kwam innen rekende € 15,45 voor één nacht.

afbeelding gracht Hasselt
Stadsgracht Hasselt

Eén reactie op “hasselt i.p.v. blokzijl”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *