
Donderdag 2 augustus 2018
Op weg naar het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel
Uitgezwaaid door Eddy en Christel varen wij naar het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel. De waterslang bij de pomp is gecontroleerd en nog steeds droog. We hebben er wel vertrouwen in dat het nu afdoende verholpen is. De sluis zit op 11,5 kilometer varen vanaf de passantenhaven in Lier. We komen geen enkele boot tegen naar de sluis. Een stuk achter ons komt er een plezierjacht met ons mee. We roepen de sluis op en mevrouw de sluiswachter vraagt of wij willen dat zij een touw ophaalt om boven op de sluismuur te bevestigen. In de sluismuur zijn maar enkele verhaalkommen en we moeten vijf meter opschutten. Een lus bovenop de sluismuur is voor ons een stuk gemakkelijker. De sluiswachter laat een haak aan een touw naar ons afzakken en daar doe ik de lus overheen. Een motorjacht komt achter ons liggen en samen schutten we zonder problemen een aantal meter omhoog. De sluismeester noteert ons vignet nummer en we varen het Albert-kanaal op.
Ligplaatsen aan het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel
Daar bel ik de jachthaven in Schoten of wij daar kunnen overnachten. Eerst krijg ik te horen dat ze altijd wel ruimte hebben maar als ik de afmetingen van de boot doorgeef dan hebben ze geen ruimte voor ons. Bij het bellen van de volgende jachthaven in het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel wordt de telefoon opgenomen met de melding: “Ik heb nu even geen tijd” en er direct weer opgegooid. De overige telefoonnummers van jachthavens op het kanaal worden helemaal niet beantwoord. Uiteindelijk neem ik contact op met de vaarwegbeheerder om te vragen of er ook vrije ligplaatsen zijn aan het kanaal. Zij verwijzen mij naar de website van ‘Visuris’ waar alle ligplaatsen op zijn aangegeven. Ze kunnen echter niet garanderen of de plaatsen ook vrij zijn. We besluiten om het er maar op te wagen.

Sluis Wijnegem
We hebben echter eerst nog de sluis Wijnegem te slechten. De middelste sluis kunnen we gebruiken samen met twee beroepsschepen. Helemaal voor in de sluis moeten we vastmaken. Nu gaan we naar beneden en kunnen zelf de touwen over de bolders boven op de sluismuur doen. De lange zwarte lijnen hebben we bijna helemaal nodig. De beroepsschipper verlaat de sluis als eerste en ik maak snel een extra touw vast aan een verhaalkom onderin de sluis op de tweede bolder aan boord. Het schroefwater van de vrachtboot spoelt onder ons door. Alleen met de lange touwen die bovenop de sluismuur staan hebben we veel meer speling. Als het water weer rustig is varen wij uit en na twee kilometer hebben wij aan stuurboord de invaart naar het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel.
Het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel
Sluis tien is gesloten en het water loopt over de deur. We nemen contact op met de centrale bediening. Ze hebben een stremming gehad en er liggen nog twee beroeps te wachten om naar het Albertkanaal te schutten. We moeten zeker een uur wachten of we moeten omvaren over Herentals. De op de kaart aangegeven ligplaatsen voor de sluis liggen vol met woonschepen. We vinden één bolder aan de kant met een beugel van een trap om te boot aan vast te maken. Ik ga aan land om eerst even bij het kanaal te gaan kijken en bij sluis 10. Sluis 10 staat vol water en is leeg. Het waterniveau achter de sluis is hoog en langs de kant liggen woonboten aangemeerd.

Ik zie nergens bolders waar wij eventueel aan kunnen meren voor een overnachting. In de verte zie ik sluis negen en ik besluit om daar heen te lopen om te kijken of wij hier met plezier kunnen varen. Het kanaal is niet erg breed en aan een kant liggen allemaal woonschepen. Als wij hier een beroepsschip moeten passeren dan is er niet veel ruimte. Sluis negen is gevuld met een lege vrachtboot die naar beneden wordt geschut. Terwijl de deuren open gaan loopt het water achter de boot over de deuren aan de hoge kant. Ik loop weer terug naar de boot en geef mijn bevindingen door. Ik denk niet dat wij hier met veel plezier zullen varen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij de boot moeilijk kunnen aanmeren onderweg. Dat betekent dat wij de tien sluizen tussen Schoten en St.Job in het Goor misschien wel allemaal op een dag moeten doen en misschien wel moeten aanmeren aan een remming. Met een hond aan boord is dat niet handig. Adri heeft er ook geen goed gevoel bij en we roepen de centrale post op om door te geven dat we het Kanaal niet opkomen.
Het Willemdok in Antwerpen
We gaan door naar het Willemdok in Antwerpen. Het is een goed half uur naar de Siberiabrug. Daar moeten we vijf minuten wachten voor we door kunnen varen. De Londenbrug wordt daarna snel bediend en om half drie liggen we weer aan de lange steiger voor het MAS in het Willemdok. Het is inmiddels flink warm geworden en ik hang de lakens weer op voor een beetje schaduw. Adri loopt naar het havenkantoor om het liggeld te voldoen. We blijven tot maandag hier liggen. De hitte houdt nog een paar dagen aan. We moeten er maar het beste van maken.
