Dinsdag 11 augustus 2014
Vandaag waait het nog steeds best flink en de witte wolken jagen over een strak blauwe boog. Wij varen met een aantal andere boten de haven van Vianen uit naar de sluis. De julianabrug voor de sluis is 3.7 meter hoog en moet voor ons draaien. De ruimte is de kolk van de sluis is enorm. De acht boten vinden allemaal een plekje aan de muur om vast te houden. We steken de Lek over en varen de voorkolk in van de Koninginnesluis van Vreeswijk. Dit is ook een brede kolk en je moet je aan touwen vasthouden die langs de muur hangen. Het duurt erg lang voor de deuren van de sluis open gaan. Ondertussen krijgen we nog een plensbui op onze ketsie. Omdat wij het touw vasthouden kunnen we niet even snel onze regenkleding aantrekken. Zodra we kunnen invaren ren ik even naar de kledingkast voor een regenjas. In de kolk moeten we ons opnieuw aan een touw langs de sluismuur vasthouden en dan begint het wachten opnieuw. Nog nooit zo’n slome sluis meegemaakt. De sluismeester neemt er de tijd voor. Als wij aan de kant van Vreeswijk uitvaren ligt er een vloot boten te wachten om naar de Lek te schutten. We varen het Merwede Kanaal Benoorden Lek en buigen scherp bakboord en varen de Doorslag op waar wij direct door de openstaande Doorslagsluis varen. Een krap stukje direct nadat wij de hoek om waren. Gelukkig gaat het allemaal goed. Voor de Geinbrug moeten we tegen de kant aan liggen om wat tegenliggers de ruimte te geven om te passeren. Aan het einde van de Doorslag varen wij stuurboord de Hollandse IJssel op. Links gaat er nog een smalle vaart genaamd de Kromme IJssel maar deze is voor ons niet te bevaren. Dit stukje van de Hollandse IJssel heet officieel de Gekanaliseerde Hollandse IJssel maar hij kronkelt flink en is ook niet breed.

De doorslag in Nieuwegein
De doorslag in Nieuwegein
De driesprong: Doorslag, Kromme IJssel, Hollandse IJssel in Nieuwegein
De driesprong: Doorslag, Kromme IJssel, Hollandse IJssel in Nieuwegein

Rond 12 uur kunnen wij aan de kade in IJsselstein aanmeren. Je mag hier 2 x 24 uur verblijven zonder liggeld te betalen. De schipper van de boot voor ons helpt even met het aanmeren. Hij ligt hier met een historisch scheepje; ‘De Telegraaf’ genaamd. Het is een beurtschip uit Groningen voor het veetransport over het water. Het scheepje is gebouwd in 1911 en opnieuw gemotoriseerd met een Kromhout motor. Hij nodigt ons uit een kijkje te komen nemen. Aan het eind van de middag maakt Adri hier graag gebruik van.

Het beurtschip "Telegraaf" vertrekt uit IJsselstein. De langzaam draaiende 'Kromhout' motor ploft ons voorbij.
Het beurtschip “Telegraaf” vertrekt uit IJsselstein. De langzaam draaiende ‘Kromhout’ motor ploft ons voorbij.

Vroeg in de middag krijgen we nog vrienden aan boord. Jan en Ria uit Linschoten komen op hun vrije middag even bij ons langs. Na de koffie lopen we het historische centrum van IJsselstein in waar we nog even genieten op het terras voor het oude Raadhuis. IJsselstein heeft best een leuk centrum met leuke pandjes, twee grote kerken, een molen, een waag en overblijfselen van de stadswal en grachten. Aardige winkeltjes en restaurantjes.

De bijzondere toren van de Grote Kerk van IJsselstein’s Avonds gaan we nog op zoek naar een leuke eetgelegenheid maar onze hond mag niet mee naar binnen. Het wordt dus ‘afhaalchinees’ wat we ons goed laten smaken.

De IJsselkade in IJsselstein
De IJsselkade in IJsselstein

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *