Woensdag 10 juni 2015
Vandaag mogen we eindelijk de loods uit. De werkzaamheden zijn afgerond. Het dak is tweemaal in de rol-coating gezet. Tussendoor geschuurd en daarna twee maal afgelakt met twee-componenten witte lak. Het glimt als een spiegeltje. Alles is weer op het dak gemonteerd.

Het blanke lakwerk en het witte lakwerk van de opbouw is vernieuwd.
Het blanke lakwerk en het witte lakwerk van de opbouw is vernieuwd.

Alle verwarmingsbuizen zijn vervangen. De oude buizen waren niet geschikt voor de verwarmingsketel. Ze waren diffuus en moesten diffuus dicht zijn. Daardoor kwam er steeds zuurstof in het systeem wat allerlei klachten veroorzaakten. Woensdag ochtend is de verwarmingsmonteur nog even langs geweest om de ketel na te kijken. De temperatuur bleef oplopen en werd niet meer begrensd. De ketelthermostaat is vervangen. We hopen dat alles nu weer naar behoren functioneert.

De verdeelunit van de verwarming. Achter de zitbank gemonteerd met de goede verwarmingsbuizen.
De verdeelunit van de verwarming. Achter de zitbank gemonteerd met de goede verwarmingsbuizen.

Het probleem met het uitzetten van de bakboordmotor lijkt te zijn opgelost. Het relais moest vervangen worden volgens de deskundigen. Toen Adri met het oude relais bij de DAF vrachtwagen dealer was hoorde hij dat een nieuw relais, € 650,- kostte. Dat was wel weer een hele uitgave. In Alblasserdam kende hij een adresje waar je tweedehands onderdelen kon kopen. Na wat zoeken bleek echter dat dit bedrijfje was gestopt. Toen het relais maar even goed doorgemeten en gecontroleerd. Dit leek de oplossing. Alleen ging de motor met het proefdraaien in de loods nog steeds niet uit. Achteraf zat het probleem bij de uitknop in het dashboard.

Het relais op de bakboordmotor om de motor uit te zetten.
Het relais op de bakboordmotor om de motor uit te zetten.

In de tijd dat wij moesten wachten totdat het dak voldoende was uitgedroogd hebben wij de bilge onder in het schip geïnspecteerd. Het water uit het verwarmingssysteem was onder in de bilge gelopen. We hebben het vuile water met een vacuümpomp opgepompt en het laatste restje er met keukenpapier uit gehaald. Daarna hebben wij het met bilgereiniger schoongemaakt en gedroogd en opnieuw voorzien van een nieuwe laag Hammerite. Ook in de achterhut hebben wij de vloer eruit gehaald en de bodem gereinigd en opnieuw in de Hammerite gezet. Condenswater had zich hier onder de vloer verzameld. Dit was ook het geval in de voorhut. Wij hebben ons voorgenomen dit regelmatiger te controleren en droog te maken. Vooral in de winter periode moeten wij beter ventileren.

De ankerkisten zijn behandeld met Hammerite. De wanden zijn nu beschermd met rubber deurmatten.
De ankerkisten zijn behandeld met Hammerite. De wanden zijn nu beschermd met rubber deurmatten.

Een gedeelte van de tent is nog weer even terug geweest bij de tentenmaker. Twee bandjes zijn er aan de deurstijl genaaid om te voorkomen dat deze gaan klapperen als de deurtjes opgerold zitten. De bandjes worden vastgezet aan beugeltjes in het dek. De naden zijn nog een paar keer ingespoten met impregneer om het lekken tegen te gaan. We hopen dat we nu geen water meer binnen krijgen. De schroef van een drukker op de ramen rond de stuurstand was afgebroken. Deze is uitboord en opnieuw bevestigd.

De ankerplaten zijn opnieuw bevestigd. De romp is weer gepoetst.
De ankerplaten zijn opnieuw bevestigd. De romp is weer gepoetst.

Vlak na de middag varen wij uit de loods. We varen eerst naar het industrieterrein in Alphen aan de Rijn. Daar bouwen wij de tent weer op en hangen de bijboot weer in de davits. Een paar fenders zijn weer wat zacht geworden en worden in de werkplaats van Jachtwerf ‘De Nieuwe Haven” opgepompt. De ventielen van twee fenders sissen. Gelukkig kunnen deze bij de Watersportwinkel Daniël worden vervangen. Voor € 4,- hebben wij weer twee goede fenders.

’s Avonds haalt Carola onze auto op. In de periode dat wij op reis zijn kan zij onze auto mooi gebruiken. Evert, Esther en Netty zijn mee gekomen en met elkaar drinken wij wat op het achterdek. We hebben er nog een lekker zonnetje bij maar de harde wind maakt het toch nog wel wat fris.

Eén reactie op “laatste fase van het onderhoud”

  1. Hoop dat jullie nu met veel plezier en geen tegenslag een goeie vaart mogen hebben ondertussen zal ik goed op jullie huisje letten .Groetjes Pietha

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *