Dinsdag 10 april 2012
Om 9.40 uur vertrokken met motorjacht “De Bahamas” vanaf onze vaste ligplaats in Woubrugge, voor een tour van 3 maanden door de noordelijke provincies. Onze route voor de eerste dag gaat over; Braassemermeer, Oude Wetering, Ringvaart van de Haarlemermeerpolder, Westeinderplassen, Aalsmeer, Riekerplas, Nieuwe Meer, Schinkel of Kostverlorenvaart, Amsterdam, Houthaven, stuurboord Noordzeekanaal op naar de Sixhaven tegenover het Centraal Station van Amsterdam. Helaas het is bewolkt. Zo nu en dan regen. Weinig verkeer op het water. Bij de Nieuwe Meersluis horen wij van de sluiswachter dat de volgende brug op de route gestremd is vanwege een lijk wat die morgen is komen boven drijven achter de brug. “Hij had zijn friese doorlopers nog aan” voegt hij er nog aan toe. Amsterdamse humor.  De politie heeft dit deel van de Kostverlorenvaart afgezet voor doorvaart. Ze zijn met een team van de forensische dienst met een sporenonderzoek bezig.

Afbeelding Sporenonderzoek in Kostverlorenvaart
Sporenonderzoek in Kostverlorenvaart
Afbeelding Sixhaven amsterdam
De Bahamas in de Sixhaven, Amsterdam

Voor ons betekent het een oponthoud van 45 minuten. Daarna varen wij met twee motorjachten en een ‘beroeps’ in konvooi door Amsterdam richting Noordzeekanaal. De elf bruggen draaien vlot en geven weinig vertraging. Op het Noordzeekanaal is het een drukte van belang. Rondvaartboten, duwcombinaties, allerlei vrachtboten, motorjachten en drie veerboten die heen en weer varen zorgen er voor dat je ogen voor en achter moet hebben. De Sixhaven wordt van het Noordzeekanaal afgeschermd door een golfbreker bij de ingang. De invaart is daardoor niet zo breed. Na contact met de havenmeester meren wij om 14.30 uur af op een kopsteiger bij de ingang van de haven. De smalle drijvende vingerpier van ± 20 meter is bedekt met een schrobrooster. Dit betekent dat wij onze hond Tess daar dragen omdat zij daar niet op kan lopen. De kussentjes van haar poten zakken in het rooster. Om van de haven af te komen moeten wij over zo’n 300 meter steiger. Deze is verder van hout. Het tarief voor één overnachting is € 2,- per strekkende meter incl. electriciteit. We kunnen echter geen gebruik

maken van de walstroom omdat het aanbod maar 6 Amp. is aan het einde van de steiger en wij de oplader kunnen terugdraaien tot 8 Amp. Met de veerpont zijn we ’s middags overgestoken naar CS Amsterdam. Aan de andere kant van het station loop je zo het centrum van Amsterdam in. Daar hebben we een rondwandeling gemaakt. Na terugkomst een zuurkoolschotel uit de oven gegeten. De generator moest daar even voor draaien. Toen ik terugkwam van het uitlaten van Tess was Adri al aan de afwas begonnen. Maar na een bodempje water in de teil hield de straal water in. De waterpomp sloeg niet meer aan. Toch wel een probleem wat opgelost moest worden. Geen stromend water aan boord voor de keuken, douche en wc. Met een emmer omgevingswater in het toilet konden wij nog wel doorspoelen. Voor de koffie drinkwater in het toiletgebouw van de jachthaven gehaald in twee lege wijnflessen. Na telefonisch contact met de deskundigen was het vermoeden dat de impeller vervangen moest worden. Fred Bulk van “De Nieuwe Haven” komt morgenochtend langs om te zien of hij het probleem kan oplossen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *