
Woensdag 11 mei
Van de havenmeester kregen wij gisteren een tegoedbon voor een tas met boodschappen van de nieuwe Coop supermarkt in de Doelenstraat. Bij besteding van € 10,- aan boodschappen kreeg je een big shopper met boodschappen gratis. Om 9.00 uur ga ik nog snel even heen en weer om hier gebruik van te maken. Ik heb de boodschappen nauwelijks opgeruimd of de eerste sleepboten komt de haven al binnenvaren. Vier oude werkpaarden komen schoon en opgepoetst de haven binnen pruttelen en zoeken een plekje voor het havenkantoor bij de andere sleepboten. Wij waren klaar om te vertrekken en zijn terug gevaren naar de Voorstersluis om voor het eerst de Noordoostpolder te gaan bevaren. Bij de sluis, die op afstand wordt bediend, staan borden die het verschil aangeven. Wij gaan 4,3 meter naar beneden. In de sluiswand zitten glijstangen waar we de touwen om kunnen doen. Een ideale manier om te schutten.

Achter de sluis varen wij het Voosterbos in op de Zwolse Vaart. Breed vaarwater met op beide oevers een weelderige begroeiing. Wij varen bakboord de Leemvaart op naar het plaatsje Kraggenburg. Een Watersportvereniging heeft hier een haven met een lange kade voor passanten. Aan het einde van de vaart ligt een loswal waar je 1 uur vrij mag aanmeren. Wij maken vast en drinken nog even een kopje koffie. Het weer is uitstekend en we hebben de tent opgerold om zoveel mogelijk frisse lucht te kunnen vangen.

Op de vouwfiets rij ik een rondje door het dorpje. Het is een aardig klein plaatsje met een aantal straten met eenvoudige rijtjeshuizen en een aantal straten met vrijstaande huizen. Een hotel, een snackbar, een school en een kerk. Geen monumenten en oude gebouwen op dit stukje Nederland dat pas in 1942 is droog gemaakt. Ik fiets gewoon over de bodem van de voormalige Zuiderzee! Verbazingwekkend als je daar even bij stil staat.
Om twaalf uur varen wij weer terug op de Leemvaart naar de Zwolse Vaart.
We zien een camping met caravans en huisjes op de linkeroever. Op een aantal plaatsen zijn stukjes bos gerooid en daarvoor in de plaats zijn een soort vennetjes aangelegd die verbonden zijn met de vaart. Rond het nieuwe vennetje nieuwe aanplant. De begroeiing wordt dunner en als wij linksaf de Enservaart opvaren hebben wij links en rechts akkers. We krijgen al snel een brug van 4,8 meter hoog waar wij onderdoor kunnen zonder de mast te hoeven klappen. Na de brug is een loswal waar je 3 x 24 uur vrij mag meren. Wij varen 6 kilometer langs een liniaal door tot aan de volgende loswal waar we aanmeren.

We zien geen andere watersporters op onze weg wel veel bedrijvigheid op het land. De boeren zijn druk met het bewerken van hun akkers. Langs de Enservaart die na 10 kilometer uitkomt in het plaatsje Ens loopt een autoweg waar boerderijen en enkele woonhuizen aan staan. Tegenover de loswal waar wij aan liggen worden er uien geladen in een vrachtwagen. Een stukje verderop staan nog verschillende velden met bloembollen en veel akkers liggen alleen nog maar geploegd en moeten nog worden ingezaaid.

Het is opnieuw een warme dag. In de boot loopt de temperatuur op tot 34 graden. We zijn zoveel mogelijk buiten onder de tent en ik ga pas om half acht eten klaar maken als de temperatuur wat is gezakt.