Dinsdag 8 september 2015
De tent is helemaal aangeslagen door condens. We maken zoveel mogelijk droog en wachten tot het zonnetje de rest oplost. Rond negen uur kunnen we weer vertrekken. Maar de motoren ronken en er komt weinig water uit de uitlaten. We maken weer vast en duiken de machinekamer in. We maken de wierpotten weer open en halen er een afwasteiltje waterplanten uit.

Daarna komt er weer meer water uit de uitlaten. We varen langs de steiger van het plaatsje Bree waar verschillende jachten liggen afgemeerd. Een mooie rode ‘Bommelaar’ gooit los en volgt ons. We komen langs Bocholt waar een aantal woonschepen liggen afgemeerd en waar ook een passantenhaven is. Op kilometer 43,5 schutten we 1,76 meter omlaag met sluis Bocholt. Na twee kilometer pruttelen krijgen we sluis Lozen waar we 2,9 meter zakken. Daarna varen we op kilometer 48 de grens over en zijn we weer in Nederland.

De Willemsvaart is al in 1823 gegraven als alternatief voor de Maas. Deze regenrivier was regelmatig niet te bevaren vanwege de lage waterstand. Soms maar 5 maanden in het jaar. Willem I heeft daarom opdracht gegeven om een kanaal aan te leggen om Den Bosch met Maastricht te verbinden. Het heeft maar drie jaar geduurd omdat er gebruik gemaakt werd van bestaande vaarten. De sluis bij Den Bosch heet sluis 0 en in Maastricht verbindt sluis 20 het kanaal met de Maas. Inmiddels zijn een aantal sluizen vernieuwd en samengevoegd. Maar er zijn er nog steeds 17 over. Toen er in Drenthe ook een Willemsvaart werd gegraven, is deze in Brabant de Zuid-Willemsvaart genoemd.

Wij wilden in Weert bij de passantenhaven overnachten maar hoorden in de sluis dat er alleen boten tot 10 meter in de haven konden. Voor de brug in Weert was er echter een mooie hoge wal waar wij konden liggen. De supermarkt was op loopafstand dus de voorraad is weer aangevuld en ’s avonds zijn wij uit eten geweest bij “Gotscha”.