Donderdag 10 mei 2012
Om 7.00 uur begonnen met trainen. Het regent wat. De kado’s voor de moederdag op de post gedaan. Om 10.00 uur vertrokken. Het Eemskanaal terug gevaren naar Groningen. Bij de Oostersluis wat rondjes gevaren terwijl wij wachten voor de sluis. Wij ruiken een ‘rotte eieren’ lucht in de salon, maar kunnen niet ontdekken waardoor dat wordt veroorzaakt. Als we uiteindelijk de sluis invaren zijn we aan het stuntelen. Ik laat de landvast op de achterbolder slippen om voor het touw om de bolder te kunnen gooien. Helaas glipt het uiteinde van het achtertouw in het water, dus liggen wij achter weer los. Ik klim snel op de wal om het touw weer te pakken te krijgen en gooi het Adri toe om vast te houden. Inmiddels zijn de sluisdeuren dicht en begint de boot al te zakken. Ik moet via de reling weer snel aan boord klauteren om voor los te maken. Anders zou de boot opgehangen kunnen worden. Wat een stress. Gelukkig ging het allemaal goed. We varen verder op het ‘Van Starkenborgh-kanaal’. Bij de ‘Platvoetbrug’ gaan wij stuurboord het ‘Reitdiep’ op. Dit water heeft aan beide zijde een hoge groene dijk die je het uitzicht ontneemt. Het is bewolkt en we hebben een vrij krachtige westenwind. Op de kaart staan verschillende vrije aanlegplaatsen aangegeven, maar in werkelijkheid zijn ze verdwenen of ongeschikt voor een boot van onze grootte. Bij brug ‘Roode Haan’ zijn ze met onderhoud bezig en moeten wij even wachten. Wij meren aan een oude vervallen loswal voor de beroeps. De stank in de salon is erger geworden. Als de motoren uit zijn gaan wij op onderzoek uit. Achter de bank in de salon zit een omvormer en onder de bank de startaccu’s. Zodra we de kussens uit de bank halen merken wij dat de onderkant helemaal nat en warm is. In de laden onder de bank staat ook vocht. We zien dat de startaccu’s stomen en horen een kokend geluid. Het is duidelijk dat de startaccu’s het hebben begeven. Wij bellen Fred Bulk op voor ondersteuning maar deze is helaas al weg voor een weekendje uit. Zijn zoon Boris raadt ons aan plaatselijke hulp te organiseren. Zoutkamp ligt even verderop op de route en daar zit een scheepsbouwer. Wij nemen telefonisch contact op met dat bedrijf. Zij kunnen ons niet helpen met technische problemen maar zij weten wel een bedrijf in de buurt. Doornbosch uit Ezinge stuurt twee monteurs. Twee jonge mannen met zwarte handen en baggerpoten komen binnen, aanschouwen het probleem, verdwijnen en komen terug met twee nieuwe accu’s. De oude sissende accu’s worden gedemonteerd en naar buiten gesjouwd. De nieuwe accu’s komen in hun plaats te staan en worden aangesloten. Bij het proefdraaien blijkt dat de laadspanning van de nieuwe dynamo te hoog is voor de accu’s. De laadspanning is ruim 32 volt en moet maximaal ca. 29 volt zijn . De volgende ochtend komt meneer Doornbosch zelf langs om de dynamo af te stellen zodat de laadspanning goed is. Hij zal dan ook gelijk de laadspanning van de boegschoefaccu’s en verbruikspakket controleren. We blijven noodgedwongen een nachtje aan de loswal liggen. Om 22.00 uur zijn wij beide uitgeput en besluiten vroeg naar bed te gaan. ’s Nachts waait het hard en slapen wij slecht omdat we bang zijn weg te waaien van de vervallen loswal.
Vrijdag 11 mei 2012
Om 7.00 uur staan wij op voor het ontbijt. Als voorbereiding op het bezoek van meneer Doornbosch maken wij de bank weer open om de startaccu’s te kunnen bereiken. Ook het bed in de achterhut wordt deels afgebroken om het verbruikspakket te controleren. Onder de vloer van de voorkajuit staan de accu’s van de boegschroef. Bij controle constateren wij dat er vocht op de accu’s ligt. De vrees slaat ons om het hart. Het zal toch niet waar zijn. Om 9.30 uur komt de heer Doornbosch met een multimeter. Samen met Adri gaat hij meteen aan de slag. Tijdens de koffie blijkt dat de dynamo niet teruggesteld kan worden en dat de boegschoefaccu’s lekken dus ook vervangen moeten worden. Hij stelt dat er een defect in de nieuwe dynamo zit en dat deze de kapotte accu’s heeft veroorzaakt. We spreken af dat zijn monteurs nog twee nieuwe accu’s brengen voor de boegschroef en dat wij met “De Nieuwe Haven” de problemen met de dynamo oplossen. Vlak na de middag gaan wij met een afgekoppelde dynamo en vier nieuwe accu’s verder naar Lauwersoog. We draaien de generator voor de boegschroef en de startmotoren. We varen langs Zoutkamp de Zoutkamperril af naar het Lauwersmeer. Daar volgen wij zorgvuldig de betonning. De harde wind bouwt een flinke golf op. Bij Jachthaven Noordergat vinden wij een kopsteiger waar wij de boot aanleggen. Vanavond gaan wij uit eten om de schrik van de afgelopen dagen te vergeten. Hoe toepasselijk, wij dineren bij restaurant “Het booze wijf”.
