Woensdag 12 juni 2013
Adri gaat vandaag op pad om boodschappen te halen en spullen om wat lakwerk aan de boot op te knappen. Ik stap weer in de bijboot om de bakboordzijde in de was te zetten. Eerst doe ik de waterlijn. Ik lig daarbij op mijn rug op de tube van het bootje en werk op die manier vlak boven de waterlijn. Deze ziet er weer fris uit en met een waslaag is hij beter beschermd tegen kalkaanslag. Daarna begin ik met de boeg en werk zo naar achteren. Aan het einde van de dag is de klus geklaard en moet je bijna een zonnebril opzetten, zo blinkt de bakboordzijde. Ik ben afgeknödeld om het nog maar eens op z’n Duits te verwoorden.
‘s Avonds maken wij nog een wandeling over de dijk bij de rivier de Eems. We zien de oude spoorbrug uit 1874. Het klapdeel van deze brug is 14 meter breed. Voor de meeste binnenvaart schepen is dit voldoende. Een paar keer per jaar wordt het middendeel van de brug door een kraanboot gelicht en weggevaren zodat de grote cruiseboten die op de Mayerwerf in Papenburg gebouwd worden kunnen passeren. Dit middendeel is ongeveer 50 meter breed. Op een foto bij het brugwachtershuisje kun je zien dat er een boot van 46,5 meter breed door de brugopening gaat. De keersluis bij Emden wordt dan ook bij hoogwater dichtgezet waarna het waterpeil met pompen nog zo’n 2 meter wordt verhoogd. Daarna kan de boot met het volgende hoogwater door de keersluis en naar zee gevaren worden. Een hele onderneming voor de aflevering van deze giganten van de zee.
Wij lopen over de dijk nog even naar de sluis van Weener en zien nu de situatie bij laagwater. De sluis is tot twee uur voor laagwater en één uur na laag water niet in gebruik.

