Zaterdag 24 augustus 2013
Ons reisdoel voor vandaag; de oude haven van Lingen. Om 7.30 uur vertrekken wij want we hebben 6 sluizen te nemen en 41 km. te gaan. Bij de eerste sluis na ‘Nasse Dreieck” krijgen wij van de sluismeester te horen dat wij achter een beroeps kunnen invaren. Maar net voor wij invaren komt er een tweede beroeps om de hoek, die wij voor moeten laten gaan.

De beroeps laat de stuurhut zakken voor de brug
De beroeps laat de stuurhut zakken voor de brug

De sluis is 162,5 meter lang en 10 meter breed. De tweede beroeps is 80 meter, zien wij als hij langsvaart. Hoe lang de eerste was hebben wij niet gezien maar waarschijnlijk iets korter. Over de marifoon sommeert de sluismeester dat de tweede beroeps naar voren moet omdat er nog een sportboot bij moet. Dat zijn wij. Heel langzaam schuift kaptein Iglo de Bahama’s met de neus naast de steven van de beroeps. We hebben maar net voldoende ruimte voor de drempel. De ruimte tussen ons en onze voorganger is door de stroming op momenten niet meer dan een centimeter of dertig. We staan strak van de spanning als wij ruim 8 meter naar beneden schutten. De beroeps vaart heel rustig voor ons uit de sluis uit. Wij halen opgelucht adem. Zonder krassen en butsen tuffen wij achter de twee beroeps aan naar de volgende sluis. Sluis Rodde is 163 meter lang bij 10 meter breed maar twee sluizen verder is er sluis Venhaus en die is maar 161,50 meter. Wij zien voor de sluis echter een wachtsteiger voor de sport en in overleg met de sluismeester besluiten wij de twee beroeps voor te laten gaan en een volgende schutting te nemen. Dit is geen probleem. Sluis Rodde en Altenrheine schutten wij met riante ruimte in de sluis totaal 7,40 meter naar beneden. In het zonnetje varen wij ontspannen naar Sluis Venhaus. Over de marifoon krijgen wij te horen dat wij kunnen aansluiten in de sluis die voor ons klaar staat. Daar zien wij de twee beroeps die wij voor hebben laten gaan en een sportboot al vast liggen. Wij nemen weer contact op met de sluismeester. Wij hebben maar een meter of tien de ruimte achterin de sluis. Kunnen wij er wel in, we zijn tenslotte 16 meter lang. Iets langer als hier gebruikelijk bij sportboten. De sluismeester zegt dat er nog 26 meter over moet zijn en de beroeps moeten opschuiven. Dat geeft ons de nodige ruimte en we kunnen goed vastmaken voordat wij 3,5 meter zakken. Al die spanning kost ons echter teveel energie. We laten de twee beroeps voor ons uitlopen. In sluis Hesselte liggen wij met een ander sportbootje te wachten op het dalen van het waterpeil. Er gebeurt echter niets. Over de marifoon krijgen wij te horen dat er een defect is aan de sluis. Een technicus is onderweg. We moeten wachten in de sluiskom. Na een half uurtje wordt de sluis opgeroepen door de Tanja, een vrachtboot. De sluisdeur achter ons wordt weer geopend. Wij moeten achteruit de sluiskom uit om deze beroeps voor te laten gaan. Als wij achteruit varen zien wij een bestelbusje met twee technici bij de sluis parkeren. Even later kunnen wij aansluiten achter de Tanja en sluizen wij 3,4 meter naar beneden. Sluis Gleesen, de laatste voor vandaag, laat even op zich wachten maar gaat dan vlotjes 6,4 meter naar beneden. In de oude haven van Lingen is er gelukkig voldoende plaats. Wij maken om 16.00 uur vast aan de oude loswal, waar je gratis mag liggen. Wij hopen hier de zondag door te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *