Voor in de Zandkreeksluis liggen de boten vijf dik naast elkaar

 Woensdag 27 juni 2018

Zandkreeksluis

Half tien maken wij los om vandaag het Veerse Meer te verlaten en naar Wemeldinge te varen. Het is nog 14 kilometer naar de Zandkreeksluis. Als wij de sluis naderen moeten wij constateren dat hij juist vertrokken is om naar de Oosterschelde te schutten. “Maak maar even vast”, zegt de sluiswachter. We leggen de boot aan een remwerk en wachten geduldig af. Na ons komen nog een aantal boten aan die ook op de één of andere manier wachten tot de sluis ons komt halen. Na een half uur wordt de brug opgehaald en gaan de sluisdeuren open. We liggen klaar om als eerste in te varen.

Een braakbal van een zeemeeuw
Een braakbal van een zeemeeuw op het remwerk voor de sluis

De Zandkreeksluis is groot maar er liggen veel plezierboten te wachten. De sluismeester roept door de luidspreker dat we helemaal voorin moeten aanmeren want er komt nog een beroeps aan die ook mee moet. Onze boeg ligt ter hoogte van de geblokte lijn vlak voor de sluisdeur. Een zeilboot maakt aan ons vast en een pikmeerkruiser ligt aan de overliggende sluismuur. Steeds herhaalt de sluismeester zijn oproep om naar voren aan te sluiten maar een aantal mensen hebben geen zin of durven niet. Dan komt de riviercruiser ‘Rhine Princess’ naar de sluis. Op kruipsnelheid vaart zij de kolk in en maakt vast links achter ons. Maar ze steekt nog vijf meter buiten de kolk. De deuren kunnen nog niet dicht. De sluismeester begint ongeduldig te worden. “We gaan niet schutten voordat het past, u moet naar voren aansluiten.” Twee zeilboten blijven stug onder de boeg van de ‘Rhine Princess’ aan de sluismuur liggen. De bemanning van de riviercruiser dringt aan dat ze zich verplaatsen. De mensen op de andere boten dringen aan maar de mensen op de twee zeilboten houden zich doof en staren dom voor zich uit. We wachten en we wachten. Op een gegeven moment roept een man voor de zeilboten. “Gaat er nu nog iets gebeuren?”. Dat zet de mensen in beweging. Een lijn wordt overgegooid naar de andere kant en de bootjes worden van de sluismuur naar de andere kant getrokken zodat de ‘Rhine Princess’ nog een paar meter naar voren kan. De sluisdeur kan dicht en we dalen een paar decimeter. Bij het uitvaren is het even puzzelen maar dat gaat honderd keer sneller dan het invaren. Mensen willen nu allemaal snel vertrekken. De sluis heeft ruim een uur in beslag genomen.

Passen en meten in de sluiskolk
Passen en meten in de sluiskolk
Riviercruiser 'Rhine Princess' op de Oosterschelde
Riviercruiser ‘Rhine Princess’ op de Oosterschelde
Wemeldinge

We hebben gebeld met Wemeldinge en de K-steiger was voor ons gereserveerd. Bij aankomst ligt er al een boot en we worden naar de J-steiger gestuurd. We liggen aan de kopsteiger in de grote jachthaven bij Wemeldinge. Ik ga eerst de hond uitlaten want daar is het tijd voor. Het is vijfhonderd meter lopen naar de loopbrug om aan de wal te komen. Het hek opent automatisch en om terug op de haven te komen heb ik een kaartje met barcode nodig. Ik haal er een op bij het havenkantoor en dan is het weer vijfhonderd meter terug over de drijvende steiger naar de boot.  Maar goed dat wij toilet aan boord hebben.

Het verschil tussen hoog en laag water is ruim 3,5 meter. Bij laag water is het een hele klim om de loopbrug op te gaan. ’s Middags was ik het beddengoed en hang alles over de reling te drogen. Met dit weer is het zo droog. Ik doe ook nog wat naaiwerk. Adri loopt naar het havenkantoor om het liggeld te voldoen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *