
Vrijdag 20 juli 2018
Getijden stress
Door onze nare ervaring met de getijden op de Beneden-Nete op de heenweg van onze reis willen we ons nu zo goed mogelijk voorbereiden. Adri is gisteren wezen informeren bij een beroepsschipper die voor ons ligt aangemeerd. Dit Belgische echtpaar vaart hier elke andere week en vinden het leuk dat Adri hun raad vraagt. “Meestal krijg ik schofferingen van de pleziervaart”; zegt de schipper. Hij adviseert om met hoog water bij het Zennegat naar buiten te gaan. Het water staat dan nagenoeg stil en dan merk je tot Sluis Duffel bijna niets van de stroom. Om helemaal zeker te zijn loopt Adri vanmorgen ook nog even naar de sluis. De sluismeester is een oudere vrouw met haar zoon. Ze adviseren een beetje tegenstrijdig. Voor het hoge water naar buiten om gebruik te maken van de vloedstroom naar sluis Duffel. Maar als je het niet erg vindt om een paar liter brandstof extra te gebruiken dan kun je ook even wachten tot hoog water en daarna gaan. We besluiten om met hoog water naar buiten te gaan.

Om half twaalf is het hoog water en we roepen tegen die tijd de sluis op voor een bediening. We kunnen losmaken en komen aanvaren. De fietsbrug wordt voor ons geopend en de sluis ligt op ons te wachten. Aan stuurboord hebben we maar één bolder om aan vast te maken. Adri houdt de boot met de boeg- en hekschroef aan de kant. Achteraf was het beter geweest om aan bakboord voor in de sluis te gaan liggen. We schutten iets naar beneden en kunnen al snel uitvaren. Een heel verschil met de heenreis. Het water staat hoog en er is bijna geen stroming. Bij de splitsing met de Beneden-Nete gaan we stuurboord richting Duffel. De tunnel onder de E19 is nu ook een makkie. Adri meldt zich tweemaal op de marifoon maar er is geen tegenvaart. We komen langs de aluminiumfabriek waar we vrachtboten kunnen verwachten maar er is niemand aan de loswal. Vlak voor sluis Duffel roepen we op voor bediening en we horen dat de sluis voor ons klaar ligt. Als we even later in de sluis de touwen vastmaken gaat aan de overzijde de deur al open. Het water is in de sluis net zo hoog als achter de sluis. Bij de lange steiger van de Passantenhaven VPF (Vlaamse Pleziervaart Federatie) meren we aan. Kristel de havenmeester herkent ons van ons vorige verblijf. Het is tegen 13.00 uur als wij aanmeren en voor dat wij lunchen ga ik eerst de hond uitlaten.


Waterballet in de sauna
Bij terugkomst heeft Adri inmiddels de machinekamerventilator uitgezet en is hij aan het opruimen. Ik hoor echter nog een hoog draaiend geluid. Het lijkt wel of de waterpomp blijft draaien. Ik open de deur naar de machinekamer en zie dat het boven de waterpomp en de generator water lekt. Ik roep Adri erbij en die zet snel de groep van de waterpomp uit. Daardoor houdt het waterlekken direct op. Maar het plafond boven de generator is drijfnat. We kruipen in de hete motorruimte om te constateren dat de waterslang van de pomp naar het filterhuis is gescheurd. Onder druk van de pomp spuit het water tegen het plafond en druipt over de generator in de bilge. Daar staat inmiddels een hele laag water. We zetten de bilge pomp aan om dit overboord te pompen. De slang van de pomp naar het filterhuis moet echter vervangen worden. De slang is echter nog geen jaar oud. We vermoeden dat er een slechte plek in gezeten heeft en dat die onder invloed van de temperatuur en de waterdruk is doorgescheurd. Het lek zit dicht bij het filterhuis en de slang heeft wat overlengte. We besluiten om hem los te maken en de slang zover in te korten dat het lek weg is. De eerste slangklem krijgen we los maar de tweede draait dol. Die krijgen we er met geen mogelijkheid vanaf. Ondertussen gutst het zweet van ons af. De twee warme DAF motoren zorgen ervoor dat we in een sauna zitten. Adri gaat hulp halen terwijl ik nog een poging onderneem om de slangklem te verwijderen. Even later komt Eddy, de man van de havenmeester de motorruimte in. Eerst proberen we met een ijzerzaagje de slangklem door te zagen maar dat lukt niet zo snel. Daarna halen we de ‘Fine’ machine met een ijzerzaagje en dat klaart de klus. De knelband is nu los en de slang kan van het filter gehaald worden. Onder het lek snijden we de slang door met een mes en de ijzeren bewapening met een kniptang. De slang heeft gelukkig nog voldoende lengte om weer terug op het filterhuis geschoven te worden. Maar nu nog een extra slangklem om de slang goed vast te klemmen. De buurman aan de steiger heeft er gelukkig nog één aan boord. Met veel moeite krijgen we de slang weer op de koperen tuit van het filterhuis en kunnen we de slang met twee slangklemmen vast zetten. De pomp wordt weer aangezet en de zaak is dicht. We kunnen weer water gebruiken. Eddy en de buurman worden hartelijk bedankt voor hun hulp en als dank nodigen wij ze uit wat te komen drinken. Ze komen een aperitief halen voor het eten. Om zes uur komen ze met de vrouwen bij ons aan boord. We maken kennis met Havenmeester Kristel en haar man Eddy en met buurman Freddy en zijn vrouw Bea van het motorjacht Chivali uit Deinze. We hoeven niets te betalen voor de hulp die we maar moeten zien als een vriendendienst. Buurvrouw Bea vindt het leuk om anderen te kunnen helpen. We hebben een gezellige kennismaking met deze aardige mensen. Altijd leuk om andere mensen te ontmoeten en te horen wat ze beweegt.