De oude morsekabels steken uit het dashboard

Maandag 28 augustus
Klokslag acht uur komt Ofke Teekens van Teekens Techniek Service bij ons aan boord. De motoren van onze boot draaien niet optimaal. Vooral als de boot langzaam moet varen trilt het. Bij hoge toeren gaat het beter maar op veel waterwegen is het niet toegestaan snel te varen en bij het afmeren en wegvaren moet je vanzelfsprekend ook langzaam varen. Ofke heeft een apparaat besteld om het aantal toeren op de schroefassen te controleren met de uitslag op de toerenteller op het dashboard. Het was helaas nog niet bezorgd dus deze test moet nog even wachten. We zetten de borden ‘kade vrijhouden’ op de kade neer naast de boot en maken los om te gaan proefvaren. Op dit deel van de Lek is het water breed, diep en niet al te druk. We kunnen hier goed manoeuvreren en wisselen met de snelheid. De hendels voor het gas geven en het achteruit varen bewegen niet meer zo soepel. Het gaat een beetje schokkerig.

De oude morsekabels steken uit het dashboard
De oude morsekabels steken uit het dashboard

We besluiten om de Morsekabels in de bediening te vervangen. Twee voor de stuurboord motor en twee voor de bakboord motor. We bestellen ze bij een relatie van Ofke en ze worden morgen op het havenkantoor in Culemborg bezorgd. In de tussentijd controleert Ofke de buisventilator voor de ontluchting van de motorruimte en het vooronder. Deze ventilator zorgt ervoor dat de motorruimte na de vaart wordt gekoeld. De ventilator is nog goed aangesloten maar waarschijnlijk door ouderdom overleden. Deze bestellen we gelijk met een nieuwe ventilator voor de doucheruimte via Bol.com. Ze worden donderdag bezorgd op onze winterligplaats. De CV-installatie wordt gecontroleerd. We verliezen langzaam druk in het systeem. Het expansievat is in orde en we kunnen geen lekkage ontdekken in de ketel of op de koppelingen. Op een paar plekken kunnen we nog wat ontluchten. We brengen de druk weer wat omhoog en houden het voorlopig maar weer in de gaten. Langs de stuurboord schroefas kwamen een paar druppels water door. Ofke draait hem nog een beetje aan en voorlopig is dat ook weer verholpen. Als de boot weer een keer uit het water moet zullen we de vetkoorden vervangen. Zolang we de boot hebben is dat nog niet gedaan. Het is vandaag ontzettend warm en we houden de zon zoveel mogelijk buiten en zetten ramen en deuren tegenover elkaar open. Ondanks dat is de temperatuur ruim boven de dertig graden. Daarbij is er ook veel vaarverkeer wat er voor zorgt dat de boot flink ligt te schommelen. Ik voel mij de hele dag misselijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *