Woensdag 5 juni 2013
De bruggen in Lemmer draaien van ‘s morgens 8.00 uur tot ‘s avonds 20.00 uur. Wij willen vandaag tot de stad Groningen varen. Over het Prinses Margrietkanaal vaart dit het snelst. Dit is een druk scheepvaartkanaal tussen Lemmer en Stroobos, je mag er maximaal 12,5 km. per uur. De lengte is 64,5 km. Het is een mooie dag vandaag. De zon schijnt al vroeg maar de wind maakt het nog niet echt warm. We houden de tent nog maar dicht en de kleren aan. De boeren zijn overal langs de vaart druk met maaien, schudden en balen maken. Eén en al bedrijvigheid langs het water. De bruggen over het Pr.Margrietkanaal zijn meestal hoog genoeg voor ons en tweemaal varen wij middels een aquaduct over de verkeersweg. Na Stroobos gaan wij verder op het ‘Van Starkenborghkanaal’. Dit is nog weer 26 kilometer. De bruggen zijn hier lager en we hebben de Gaarkeukensluis en de Oostersluis om te schutten. Bovendien hebben wij de pech om vanaf de Gaarkeukensluis achter een beroeps te zitten die maar 6 km. per uur vooruit komt. Dat schiet dus niet op en je wordt er heel er moe van. Na de Oostersluis komt al heel snel Groningen. Het is dan ook inmiddels 17.00 uur. Bij het uitvaren van de sluis vraagt Adri of ik even bij de uitlaat van de stuurboordmotor wil gaan kijken of er nog water uitkomt. Dit is niet het geval. Dit zal toch niet waar zijn. We zetten de stuurboordmotor uit omdat de uitlaat niet meer gekoeld wordt door het water. Ik neem het stuur over van Adri die in de motorruimte gaat kijken. Geen geknapte slang of iets dergelijks te zien. We varen op de bakboordmotor naar de Oosterhaven in de binnenstad van Groningen. Adri vermoedt dat de wierpotten vol zitten met vuil. In de sluis werd het water namelijk nogal omgewoeld door de beroeps voor ons. Nadat de blower de motorruimte enigszins heeft afgekoeld duikt Adri opnieuw in de motorruimte. De wierpotten worden open gemaakt en daar vindt Adri 2 grassprietjes. Daar kunnen wel 24 rovers achter zitten maar ze kunnen het koelwater van de uitlaten niet blokkeren. De aandrijfriemen worden gecontroleerd en die functioneren ook naar behoren. Na contact met Fred Bulk wordt de kraam bij de wierpotten nog open gezet maar het water stroomt meteen naar binnen, dus de inlaat is ook niet geblokkeerd. Onze technische kennis reikt niet verder. Adri belt Fred Bulk en deze belooft morgen langs te komen. Opnieuw in Groningen. Deze stad begint een vervelende bijsmaak te krijgen bij ons. Vorig jaar hebben wij hier ook gelegen met pech. Als dit zo doorgaat gaan we deze stad toch maar mijden.
Het is een vermoeiende dag geweest waarbij wij in 9,5 uur ongeveer 95 kilometer hebben afgelegd met twee sluizen en verschillende bruggen. In de Oosterhaven betalen wij 23 euro voor één overnachting inclusief stroom en water. De Wi-Fi staat wel in de almanak maar is niet te gebruiken.

