Woensdag 20 april

Vanmorgen was het laag water in de City Marina en net als de vorige keer dat we hier lagen komen er dan bellen uit de modder naar boven. Het is zonnig en de lucht is mooi blauw met witte bloemkoolwolken.

De 'City Marina' in de Binnenhaven van Rotterdam
De ‘City Marina’ in de Binnenhaven van Rotterdam

We roepen de Binnenhavenbrug op voor een bediending. De marifoon werkt perfect. Als we voor de Erasmusbrug een haakse bocht maken zien we dat de tuien van de brug versierd zijn met oranje vlaggen. Een versiering als voorbereiding op de Koningsdag.

Oranje vlaggetjes in de tuien van de Erasmusbrug
Oranje vlaggetjes in de tuien van de Erasmusbrug

De Nieuwe Maas wordt hier druk bevaren. We varen langs het Noordereiland waar we 1000 kilometer bij de oorsprong van de Rijn in Zwitserland vandaan zijn. De Willemsbrug en de Brienenoordbrug passeren wij. We varen dit keer langs de IJsselmond waar jachthaven WSV IJsselmonde ligt. Even later zien wij de boeg van de ‘Ark van Noach’ boven de omgeving uitsteken. Het formaat is vergelijkbaar met een zeeschip. We hebben de ‘Ark van Noach’ ook in Dordrecht gezien en weten niet of dit dezelfde is of een ander.

De 'Ark van Noach' in het havengebied tussen Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d Lek
De ‘Ark van Noach’ in het havengebied tussen Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d Lek

De meeste beroepsschepen gaan voor ons uit de Noord op. Wij steken de vaarweg over en gaan de Lek opvaren bij Krimpen aan de Lek. We zitten hier op kilometer 990. Rechts van ons zien wij riviercruisers liggen waar de toeristen mee worden aangevoerd voor Kinderdijk. Wij zien niet veel van de molens bij het langsvaren. Een aantal wieken zien wij nog net boven de dijk uitsteken en dat is alles van Kinderdijk. We varen langs de mooie waterkant van Lekkerkerk met aan de overkant de bedrijven van Nieuw Lekkerland.

De skyline van Lekkerkerk op de noordoever van de Lek
De skyline van Lekkerkerk op de noordoever van de Lek

Op kilometer 981 zien wij Jachthaven Liesveld van Streefkerk liggen op de zuidoever. Het kenmerkende restaurant ‘De Limonadefabriek’ tussen de Lek en de Jachthaven. Tien kilometer stroomopwaarts kruisen wij de veerpont bij Schoonhoven. Daar gaan wij Jachthaven ’t Wilgenrak in. We mogen aanmeren aan steiger F. Deze haven hoort bij een camping en is onlangs helemaal vernieuwd. Mooie nieuwe steigers en ruime boxen. Een groot parkeerterrein voor de jachthaven en de camping. Het centrum van Schoonhoven op loopafstand.

Het is alleen nog een beetje kaal. Alle bomen rond de haven en de camping zijn gerooid.

De enig overgebleven poort van Schoonhoven aan de Lek
De enig overgebleven poort van Schoonhoven aan de Lek

We rekenen één overnachting inclusief stroom af en gaan de stad verkennen. We dwalen door het oude centrum en zien mooie pandjes. De stadspoort aan de kant van de Lek is bewaard gebleven. Deze kan bij hoog water dicht gemaakt worden om als waterkering te dienen. We lopen naar de kleine haven in het centrum waar alleen kleine motorbootjes en roeiboten liggen. Via de dijk lopen we naar Hotel Belvedere waar wij op het terras gaan zitten. Ik moet nog een paar brieven klaarmaken voor verzending.

De watertoren met machinistenwoning uit 1901 te Schoonhoven
De watertoren met machinistenwoning uit 1901 te Schoonhoven

In de zon is het gewoon warm. Rond zeven uur zijn wij weer op de boot waar ik een salade klaarmaak voor avondeten. We hebben de boeg naar het zuiden liggen. De deining van de passerende vrachtboten op de Lek zorgt ervoor dat de stootkussens steeds tegen de steiger aangedrukt worden. Dit zorgt voor een constant gepiep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *