De meldsteiger voor het havenkantoor van WSC Breewijd in Den Helder

Maandag 24 juni 2019

Van Schagen naar Den Helder

Na een goede nachtrust haal ik de verlepte blaadjes weegbree van mijn voet. Mijn enkel is niet opgezwollen en ik kan mijn voet weer belasten. Het lijkt erop dat de blaadjes weegbree hun werk hebben gedaan. Ik kan weer gewoon lopen zonder te hinken. Op deze manier zie ik het wel weer zitten om een stukje te varen.

Opening van de Vlotbrug bij 't Zand
Opening van de Vlotbrug bij ‘t Zand

We vertrekken rond een uur of negen uit de Stadshaven van Schagen. over het Kanaal Stolpen –Schagen varen we terug naar het Noord Hollands Kanaal. De laatste vlotbrug in het Kanaal bij het plaatsje ’t Zand draait eerst voor de andere kant. Een werkponton komt door de vlotbrug waarna wij kunnen passeren. Langs de bakboordoever zien we een lange kade waar een aantal bootjes liggen aangemeerd. Dit is ook een vrije aanmeerplek waar je 3 x 24 uur mag aanmeren. Vlakbij Julianadorp vaart de veerboot heen en weer met wandelaars en fietsers. De spoorbrug een stukje verder opent tweemaal in het uur op aanvraag. We passen onze snelheid wat aan zodat we op het juiste moment bij de brug zijn. Vlak voor de opening raast er nog een trein over en dan gaat de brug voor ons omhoog. Het is nu niet ver meer naar Den Helder. We varen tussen Den Helder Airport en de Waddenzee en komen uit bij de Koopvaardersschutsluis. Aan de kant van de Waddenzee loopt het Spuikanaal naar het Gemaal De Helsdeur.

Fiets- en voetgangersveer in het Noord Hollands Kanaal bij Julianadorp
Fiets- en voetgangersveer in het Noord Hollands Kanaal bij Julianadorp
Geopende spoorbrug in het Noord Hollands Kanaal onder Den Helder
Geopende spoorbrug in het Noord Hollands Kanaal onder Den Helder
Gemaal De Helsdeur

Dit is het grootste boezemgemaal van Europa sinds 1969. Het kreeg de naam Helsdeur en heeft in eerste instantie de taak gekregen de kanalen doorlopend te doorspoelen met schoon water uit het IJsselmeer. Dit was nodig omdat in de jaren ’60 het water in Noord-Holland behoorlijk verontreinigd was wegens de industrie die in die jaren op volle toeren draaide. Het gemaal is zo gebouwd dat het een bominslag in de directe omgeving zou kunnen doorstaan. Bij het gemaal is een schuilkelder voor ca. 100 personen aangemaakt voor het personeel en hun familie. Tot in de jaren negentig is deze schuilkelder operationeel gehouden met voedselpakketten en dergelijke.
Voor de Koopvaardijsluis gaan wij bakboord uit naar de WSC Breewijd in Den Helder. We boeken een verblijf van één week en liggen aan de meldsteiger voor het havenkantoor. De stroomvoorziening is hier goed. We betalen € 1,50 per etmaal voor de stroom, het water is inbegrepen. Voor de hond leggen we de loopplank uit.

De Koopvaardersschutsluis in Den Helder
De Koopvaardersschutsluis in Den Helder
Het Spuikanaal naar het Gemaal De Helsdeur in Den Helder
Het Spuikanaal naar het Gemaal De Helsdeur in Den Helder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *