Zaterdag 5 september
Door de regen van afgelopen nacht is de boot flink nat. Ik maak de reling droog en om negen uur maken wij los en varen door de stad Luik. Aan de kade liggen weer verschillende omgebouwde spitsen. De jachthaven is ook weer in een oude zwaaikom gemaakt en we zien de ‘Iskra’ aan een lange kade aangemeerd liggen. Boven Luik splitst het Albert Kanaal zich af van de Maas. De ‘Barrage de Monsin’ blokkeert de vaarweg over de Maas. Op de splitsing staat een groot monument van Koning Albert vlak bij de Royal Yacht Club. Op de linkeroever van het Albert Kanaal ongeveer tegenover de Sluis Monsin zien we een bunkerboot liggen. De Barkas ‘Mon Rève’ ligt vast om te tanken. We maken achter hun onze boot vast. De diesel is in België een heel stuk voordeliger als in Nederland. We kunnen wel een 500 liter kwijt. De literprijs is € 1,13 zonder toevoeging van antibacterieel. We zijn nog steeds in Wallonië maar de pompbediende spreekt goed Nederlands. Als wij aan de beurt zijn verplaatsen wij de boot wat naar voren en met een doek onder het pistool brengen wij zelf de slang aan boord. De pompbediende houdt voor ons in de gaten wanneer wij bij de 500 liter zijn. Hij heeft pompoenen en courgettes uit eigen moestuin in zijn kofferbak; of wij die lusten?. Natuurlijk lusten wij die.

Als wij moeten afrekenen lukt het niet met de bankpas. Wat wij ook proberen. Mijn bankpas, die van Adri de zakelijke pas of de creditcard geen enkele pas kan de € 599,- afrekenen in de betaalautomaat. Dan maar middels telebankieren het bedrag overmaken. Dit gaat wel goed en de pompbediende vindt het goed. Adri loopt even mee naar de kofferbak van de auto en komt terug met een voetbal-grote pompoen en een honkbalknuppel van een courgette. Lekker uit eigen moestuin. Later op de dag kijk ik via de site van de bank nog even na waarom de bankpas werd geweigerd. Blijkt dat er een limiet ingesteld is van € 500,- voor betalingen in het buitenland. Dit kan tijdelijk worden aangepast. Bij een volgende reis moeten we hier even aan denken. Wij vervolgen onze reis op het Albert Kanaal langs de plaatsen; Herstal en Oupeye. Bij kilometer 11 zien wij aan stuurboord de sluis van Visé om weer op de Maas te komen. Op kilometer 17 van het Albert Kanaal zien wij de sluis van Lanaye liggen om op de Limburgse Maas te komen. Wij blijven het Albert Kanaal echter volgen met aan beide zijden hoog oprijzende mergelbergwanden. Op kilometer 19 troffen wij de ‘Jachthaven Yakan’ aan bij het Vlaamse dorp Kanne en het Waalse dorp Eben-Emael. De haven ligt op de grens maar nog net in het Vlaamse gebied. Door een smalle doorgang kwamen wij in de havenkom waar wij recht tegenover de haveningang aan een stukje kade konden meren. De haven had verder allemaal lange vingerpieren met schrobroosters. Lang genoeg en breed genoeg maar met een hond aan boord niet zo handig. We moesten voor twee overnachtingen inclusief elektra € 24,- afrekenen. De haven ziet er verrassend goed uit met goede boxen en een mooi sanitair gebouw met kantine. De havenmeester vertelde ons dat de meeste havens in België eigendom zijn van het VVV. Een haven in België is zelden van een vereniging of van een commerciële partij zoals in Nederland vaak het geval is. Het is regenachtig deze zaterdagmiddag. Ik wil graag nog even de benen strekken en pak de paraplu en ga met de Hond nog een rondje lopen in de omgeving. Ik probeer een rondje te lopen maar loop vast in een weiland met hoog nat gras en moet via dezelfde weg weer terug. Doorweekt keer ik terug op ‘De Bahama’s’. Waar ik snel droge kleren aantrek en mijn natte goed in de wasmachine doe. Ik hang de was in de tent te drogen. Aan het einde van de dag breekt de zon nog even door en alles kan droog naar binnen.
Hallo adrie en Adri
Ik liep wat achter met lezen, maar ik ben weer bij de gasoline in Nederland is ook goedkoper ik tank met de camper voor 1.09.5
Vandaag naar de intrede dienst van ds muller geweest
Verder gaat alles goed hier
Gr ook van Anneke
Karel