Woensdag 23 mei 2012
Na het ontbijt de watertank weer gevuld. Om 11.00 uur vertrokken met een volle watertank. De Vrouwenpoortsbrug draait voor ons zodat wij onze tocht vervolgen op de Wester Stadsgracht. De Verlaatsbrug is de laatste brug in het stadscentrum waar wij bruggengeld voor hebben betaald. Wij varen naar de rand van Leeuwarden en komen op het Harinxma Kanaal. Aan de zuidkant van Leeuwarden varen wij de Tijnje op om wat diesel te bunkeren bij Hemrik Watersport. Het is een zelfbedieningspomp aan het water. De pomp geeft 80 liter diesel per keer. Om 500 liter diesel te tanken moet Adri 6 keer pinnen. Zes keer het pistool van de pomp in de vulopening doen. Iedere keer dat hij het pistool in de opening wil steken, druipt er wat diesel uit op het dek. Na het tanken zit er een lelijke vette diesel plek in ons mooie teakdek. We balen ervan. Na vertrek pak ik de fles Dreft afwasmiddel om te kijken op ik de vlek kan verwijderen. Na driekeer boenen is het wat minder maar nog steeds goed zichtbaar. We zijn inmiddels weer terug op het Harinxma Kanaal. Via het Lang Deel varen wij langs de dorpjes; Warstiens, Midsburen en Warten. In Warten moeten er weer twee bruggen voor ons draaien en ik doe € 2,- in het klompje van de brugwachter alvorens wij via de Rogsloot op het Prinses Margriet Kanaal stuurboord afslaan richting Grou. Bij Grou gaan wij het Pik Meer over naar de Wijde of Peanster Ee. Hier is het druk met allerlei recreatievaart en er zijn heel veel Marrekrite aanlegplaatsen langs het meer. Wij kiezen een mooi plekje uit en meren aan. Er liggen al twee bootjes als wij aankomen en tegen de avond zijn er nog twee bij gekomen. De temperatuur in de salon was boven de 30 graden gestegen. De tent op het achterdek hadden wij bij aankomst opgerold en vroeg in de avond hebben wij het schuifluik van de salon open geschoven voor wat verkoeling. Rond een uur of acht verschenen er echter donkere wolken vanuit het zuidoosten. De wind nam snel toe. De zeilbootjes verdwenen in sneltreinvaart van het meer voor het schip met zure appels wat aan de einder was verschenen. Snel de tent weer dicht gemaakt. Net op tijd voor de buien vielen. Het onweer bleef voor ons gelukkig aan de horizon en leverde een mooi schouwspel op.
’s Middags nog contact gehad met Fred Bulk van de Nieuwe Haven. Gevraagd wat te doen aan de vieze dieselvlek op het teakdek. Hij raadde ons aan K2R te kopen. Dit is een vlekkenspray om olie en vetvlekken uit bijvoorbeeld tapijt en bekleding te halen. Dit is een schuim wat je opbrengt en laat drogen. Het trekt het vet eruit. Aan boord was er een klein busje met dit middel maar dat was verdroogd. Er was echter ook een bus met tapijtreiniger van Vanish aan boord. Dit heb ik op de vlek gespoten. De volgende ochtend was het vet nagenoeg verdwenen.

Afbeelding Aan een Marrekrite bij de Wijde Ee
Aan een Marrekrite bij de Wijde Ee
Afbeelding voormalige vetvlek in teakdek
De vet vlek in het teak is nu een schone vlek
Afbeelding onweersbui
Het schip met de zure appels aan de horizon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *